Yrityksen arvot viestinnässä ja markkinoinnissa
·
Meillä jokaisella on oma arvomaailmamme. Arvot ohjaavat toimintaamme ja käyttäytymistämme arjessa. Käymme tässä tekstissä läpi miksi arvot kannattaa juurruttaa osaksi yrityksen viestintää!

Mitkä arvot?
Ihmisillä voi olla erilaisia arvoja, jotka ohjaavat heidän ajatteluaan, päätöksiä ja käyttäytymistä. Yksilöiden ja yritysten arvot eroavat lähtökohtaisesti toisistaan niiden syntyperän kautta. Yksilöiden arvot perustuvat usein henkilökohtaisiin kokemuksiin ja omaan taustaan. Ne ohjaavat ihmisen jokapäiväistä elämää, valintoja, toimintoja sekä meidän vuorovaikutussuhteita.
Yritysten arvot usein strategisia ja liittyvät liiketoimintaan sekä sen tavoitteisiin. Ne määrittävät, miten yritys toimii ja millainen imago sillä on asiakkaiden, työntekijöiden ja muiden sidosryhmien näkökulmasta.
Yrityksen arvot ovat sidottuna brändiin ja liiketoimintaan, luoden tukea kehitykselle ja tavoitteellisuudelle. Yrityksen arvot syntyvät siellä missä luodaan strategiaa yrityksen toiminnalle. Arvot ovat lähtöisin sieltä missä päätökset tehdään, eli käytännössä yrityksen johdosta.
Sitoutuuko joukkueenne yhteisiin arvoihin vai ovatko ne vain kauniisti muotoiltuja lauseita?

Miksi arvot ovat merkityksellisiä?
Yrityksen ei kannata rakentaa omaa arvopohjaa vain siitä syystä, että nettisivuilta ja viestinnästä löytyisi kauniita sanoja yrityksen toiminnasta. Arvot tulee luoda viestimään konkreettisia asioita yrityksen arjesta.
Taiten viestityillä arvoilla voidaan vastata tärkeisiin kysymyksiin. Minkä asioiden eteen yrityksessä tehdään työtä? Millaiset tekijät yrityksen takaa löytyvät? Arvojen tulee olla selkeitä. Niitä luodessa tulee miettiä, kuinka arvot voidaan konkreettisten esimerkkien kautta valjastaa viestimään yrityksen toiminnasta.
Sisäisen ja ulkoisen viestinnän suunnittelu tulee ottaa mukaan jo varhaisessa vaiheessa arvojen luomisen työtä. Arvot tulee luoda konkreettisten esimerkkien kautta helposti jalkautettaviksi henkilöstölle ja kumppaneille. Keinoina tässä toimivat Mediayhtiö Kvaakin osaamat kanavat ja visuaaliset tavat esittää asioita.
Myös asiakkaat ja kumppanit ovat kiinnostuneita yritysten arvoista. Monet haluavat tukea yrityksiä, joiden arvot vastaavat heidän omia arvojaan. Selkesästi viestityt arvot ovat merkittävä kilpailuetu yritykselle.
- Arvot ohjaavat yrityksen toimintaa. Kun arvot ovat selkeät, niiden avulla on helpompi tehdä johdonmukaisia päätöksiä. Nämä korostuvat asiakaspalvelussa, markkinoinnissa ja rekrytoinnissa.
- Arvot ovat merkittävä osa brändiä. Ne kertovat asiakkaille ja yhteistyökumppaneille, mistä yritys tunnetaan ja mihin sen toiminta perustuu. Arvot tuovat myös uusia asiakkaita ja sitouttavat vanhoja laadukkaaseen toimintaan.
- Henkilöstö haluaa työskennellä yrityksessä, jonka arvot vastaavat heidän omiaan. Kun työntekijät kokevat yrityksen arvot merkityksellisiksi, he ovat motivoituneempia ja sitoutuneempia. Arvomaailma kannattaa rakentaa konkreettisten ja todellisten esimerkkien kautta, jolloin arvoihin samaistuminen on helppoa.

Kuinka hyödyntää arvot yrityksen toiminnassa?
- Tuo arvot esimerkkien kautta esiin. Huomioi visuaalisuus ja selkeys. Epäselvä esitystapa syö arvojen merkityksen.
- Henkilöstö ja yhteistyökumppanit sitoutuvat yrityksen toimintaan arvomaailman kautta
- Arvot tuodaan näkyviin viestinnän ja markkinoinnin kautta
#ihmisiltäihmisille
Mediayhtö Kvaak!illa on oma arvomaailma, joka perustuu ihmislähtöiseen kohtaamiseen. #ihmisiltäihmisille tarkoittaa meille aitoja kohtaamisia ihmisten kesken. Olipa työmme iso tai pieni, se on meille tärkeä. Suhtaudumme asiakkaan yritykseen ja toimintaan kunnioittavasti ja päättäväisesti. Hoidamme kumppaniemme asiaa kuin omaamme. Tämän tuomme esille avoimmuudella, vastuullisuudella ja luotettavuudella. Vaikka toimisimme digimaailmassa nettisivujen tai somen välityksellä, on taustalla kuitenkin aina ihminen.
Lue lisää esimerkkejä työstämme täältä!
Lisää töitämme
-
Keuruun Latu: Yhdistyksen viestintä yhdessä uudelle tasolle
Lue lisää: Keuruun Latu: Yhdistyksen viestintä yhdessä uudelle tasolle· Keuruun Latu ja Mediayhtiö Kvaak! käynnistivät keväällä 2025 viestinnän…
-
Haapamäen Pallopojat – Perinteitä ja vireää monilajitoimintaa rautatiekylän sydämessä
Lue lisää: Haapamäen Pallopojat – Perinteitä ja vireää monilajitoimintaa rautatiekylän sydämessä· Mediayhtiö Kvaak toteutti laajan viestinnän kehittämisprojektin Haapamäen Pallopoikien kanssa.…
-
Aarreranta – Vaikuttavaa ja aitoa viestintää lastensuojelusta
Lue lisää: Aarreranta – Vaikuttavaa ja aitoa viestintää lastensuojelustaTyö Vaikuttavaa ja aitoa viestintää lastensuojelusta Aarrerannan ja Aarreharjun lastensuojeluyksiköt…
-
Rekrytoinnit maaliin Mediayhtiö Kvaakin kanssa!
Lue lisää: Rekrytoinnit maaliin Mediayhtiö Kvaakin kanssa!Rekrytoinnit maaliin Mediayhtiö Kvaakin kanssa! Kvaak! tuottaa yrityksille ja yhteisöille…
-
Viiden tähden putkihommia ja tarttuvia hymyjä – LVI Jyken palveluasenne on brändin ydin
Lue lisää: Viiden tähden putkihommia ja tarttuvia hymyjä – LVI Jyken palveluasenne on brändin ydin· Viestinnän ja markkinoinnin kehitysprojekti sai keuruulaisen LVI-alan yrityksen valloittavan…
-
Arvokkuutta, selkeyttä ja saavutettavuutta – Mediayhtiö Kvaak! toi Muistokivipalvelun verkkoon
Lue lisää: Arvokkuutta, selkeyttä ja saavutettavuutta – Mediayhtiö Kvaak! toi Muistokivipalvelun verkkoonTyö Keuruun Muistokivipalvelu Mediayhtiö Kvaak sai kunnian toteuttaa Muistokivipalvelun ilmeen…
-
Keuruun Ladun viestintä kehittyy hankkeen myötä
Lue lisää: Keuruun Ladun viestintä kehittyy hankkeen myötäYhteistyö Keuruun Ladun viestintä kehittyy yhteisen hankkeen myötä Keuruun Latu…
-
Metrohanke Keuruulle – Ratkaisuja retkeilykaupungin liikkumiseen
Lue lisää: Metrohanke Keuruulle – Ratkaisuja retkeilykaupungin liikkumiseen· Mediayhtiö Kvaak on aloittanut yhteistyössä konsulttitoimisto APP oy:n kanssa…
-
Suomi puhuu 2025 Mediayhtiö Kvaakin vetämänä!
Lue lisää: Suomi puhuu 2025 Mediayhtiö Kvaakin vetämänä!· Keuruun Markkinoiden yhteydessä toteutettava Suomi puhuu – tapahtuma tehdään…
-
Mitä sähköpostin poissaoloviestiin? – Tärppejä lomakauden viestintään
Lue lisää: Mitä sähköpostin poissaoloviestiin? – Tärppejä lomakauden viestintään· Lomakausien viestintä on vuosikellon mukaan toistuva haaste. Siitäkin selviää,…